Etusivu

Tässä firmassa tulee helposti semmonen fiilis, että kaikki on mahdollista

alt="Mies aloitti uuden työn poikkeusaikana"

Tero Saarinen aloitti CloudNow:lla järjestelmäasiantuntijana kesäkuussa. Tältä poikkeusaikana uuden työn aloittaminen ja rekrytointi on tuntunut.

CloudNow:lla IT-tukihenkilönä työskentelevä Tero Saarinen, 32, istuu henkilöstöruokalan pöydässä hymyillen. Tero on parhaillaan viettämässä lähipäivää Vantaan toimistolla, mutta tavallisesti hän tekee töitä etänä Tampereelta käsin.

Toimistolle tullessaan hän hyppää aamulla seitsemältä lähtevään junaan kohti Helsinkiä ja on yhdeksältä Vantaan Technopoliksessa sijaitsevan toimiston työpöydän ääressä.

Uuden työpaikan etsimistä poikkeusaikana

Työ Vantaalla sijaitsevasta IT-talosta avautui viime kevään loppupuolella. Tero oli hetkeä aikaisemmin muuttanut Jyväskylästä takaisin Tampereelle. Teron tausta on myyntitehtävissä sekä it-tukipalveluiden parissa.

Nykyinen työpaikka CloudNow:lla löytyi, kun Teron entinen opettaja, Sami Ropponen, osasi vinkata avoimesta työpaikasta it-tukipalveluiden parissa. Sami Ropponen työskentelee itse CloudNow:lla vanhempana konsulttina. Samin arkeen pääsee tutustumaan täällä. Tero lähetti työhakemuksen ja ensimmäisen yhteydenoton jälkeen asiat etenivät nopeasti. Haastattelu toteutettiin etänä Microsoft Teams -sovelluksen välityksellä ja työsopimuksen allekirjoitus hoitui sähköisesti.

Mielenkiintoinen rooli it-ammattilaisena

Työn alkaessa Tero ei ollut tavannut Samia lukuun ottamatta ketään tulevista työkavereistaan kasvotusten. Tero ei kuitenkaan kokenut tilannetta outona, koska on tottunut käymään neuvotteluja ja työskentelemään etänä. CloudNow:lla suuren osan töistä voi tehdä halutessaan etänä kotitoimistolta ja tämä on huomioitu työskentelytavoissa ja työvälineissä. Tero on kokenut etätyöskentelyn erityisen sujuvaksi CloudNow:lla.

”It-ala mukautuu etätyöhön sujuvasti ja etenkin tässä firmassa se on erityisen luontevaa. Kaikkia kannustetaan etätyöhön mahdollisuuksien mukaan.”

Työporukkaan integroituminen kävi helposti ja Tero otettiin lämpimästi vastaan tiimissä. Kesän alkuun sijoittunutta työn aloitusta helpotti yleisten työkiireiden vähentyminen, jolloin työkavereilla oli aikaa auttaa uusissa asioissa ja perehdytyksessä.

”Mut otettiin oikein hyvin vastaan ja lomakausi oli päällä, niin kenelläkään ei ollut kiire. Kaikilla oli aina aikaa vastata kysymyksiin ja tuli tervetullut olo.”

alt="Mies työskentelemässä it-tukipalvelupisteellä"

Kiinnostus IT-alaa kohtaan kasvoi aikaisemmissa työtehtävissä

Teron monipuolinen työkokemus juontaa juurensa kaupalliseen koulutukseen, josta hän suuntasi valmistumisen jälkeen myynnin pariin. Operaattoriyrityksillä työskennellessään hän eteni myynnistä it-tukipalveluiden pariin, jossa kipinä it-alaa kohtaan todella syttyi. Tero on täydentänyt osaamistaan lisäkoulutuksilla ja itseopiskelulla.

Lopulta kiinnostus it-alaa kohtaan kasvoi niin suureksi, että viime vuonna Tero päätti palata koulun penkille Tampereen ammattikorkeakouluun opiskelemaan tietojärjestelmäosaamista.

Modernit työvälineet mahdollistamassa sujuvaa työarkea

Teron tyypillinen työpäivä alkaa kotitoimistolta. 7. kerroksen yksiöstä on kaunis näköala järvelle ja kotitoimiston puitteet ovat kunnossa. Työpisteeltä löytyy säädettävä sähköpöytä ja kaksi lisänäyttöä, joten olosuhteet vastaavat hyvin toimiston työpistettä. Tietokoneen lisäksi Teron tärkeimpänä työvälineenä toimivat luurit. Päivän alussa Tero tarkistaa kuulokkeiden toimivuuden ja on valmiina vastaamaan asiakkaiden puheluihin ja ratkaisemaan ongelmia.

”Käyttäjät soittavat meille erilaisissa it-pulmissa. Välillä haasteita voi olla esimerkiksi kirjautumisen kanssa, tulostin ei toimi tai netin kanssa on ongelmia. Joskus jokin yksinkertaiselta vaikuttava ongelma voikin olla osa jotain isompaa kokonaisuutta.”

Työ edellyttää erinomaisia kuuntelutaitoja, jotta asiakkaan ongelmatilanne saadaan kartoitettua. On tärkeää ymmärtää tilannetta, jossa ongelma on alkanut. Haasteet tulee ratkaista mahdollisimman nopeasti, jotta asiakas pääsee takaisin työnsä pariin.

”Ideana on, että asiakkaan täytyy päästä mahdollisimman nopeasti takaisin tuottavan työn pariin.”

Ongelman ratkaisussa hyödynnetään usein asiakkaan laitteeseen muodostettavaa etäyhteyttä. Joissain tapauksissa ongelmaa ei voida ratkaista heti puhelun tai yhteydenoton aikana. Tällöin Tero ottaa asiakkaan tiedot ylös ja luo tiketin järjestelmään. Mikään haaste ei ole ylitsepääsemätön vaan yhdessä asiantuntevan tiimin kanssa haasteet saadaan ratkaistua.

Päivä kuluu nopeasti erilaisten haasteiden ratkaisemisen parissa ja asiakkaita ohjeistaessa. Tero pitää siitä, että pääsee työssään opastamaan asiakasta ja kertomaan työarkea helpottavia vinkkejä.

alt="Mies lukemassa sähköpostia puhelimellaan ulkona"

Työn kiehtovuus ja monipuoliset mahdollisuudet kiinnostavat

Tero kuvailee työtään hyvin kiehtovaksi. Maailman muuttuessa yhä teknisemmäksi tulevat pilvipalvelut ajankohtaisemmaksi kuin ikinä ennen. Etätyö yleistyy ja se mahdollistaa oman näköisen elämän rakentamisen. Vielä hetki sitten videoneuvotteluita ei hyödynnetty juurikaan. Nyt etätyöskentelyn monipuoliset mahdollisuudet tunnistetaan.

”Periaatteessa jokainen voi asua koivurannalla ja heilutella varpaita vedessä.”

Tero näkee etätyön mahdollisuutena yhdistää työn ja itselle tärkeät asiat. Etätyö mahdollistaa asumisen lähempänä perhettä ja se helpottaa yhteydenpitoa. Samalla etätyö lisää käytettävissä olevaa vapaa-aikaa.

”Tänä päivänä voit vaan sulkea läppärin kannen työpäivän päätteeksi ja alkaa nauttimaan vapaa-ajasta vaikkapa mökillä.”

Omassa työssä Teroa motivoi oman osaamisen kehittäminen ja muuttuva toimiala. Tero haluaa seuraavaksi suorittaa muutamia keskeneräisiä sertifikaatteja ja kehittää näin omaa asiantuntijuuttaan it-alalla. Jatkokouluttautuminen ja asiakastyö mahdollistaa paremman asiakasymmärryksen kartuttamisen ja haasteissa auttamisen.

Tulevaisuudessa Tero haluaisi kehittyä huippuasiantuntijaksi it-alalla. Maailman teknillistyessä mahdollisuudet kehittyä asiantuntijana kasvavat. Lisäksi Tero haluaisi nähdä itsensä tulevaisuudessa hallinnollisissa tehtävissä. Erityisesti esimiestyö service desk- tai myyntitiimissä kiinnostaa Teroa.

Nyt on aika lopettaa haastattelu, käydä lyhyellä kävelyllä toimiston läheisyydessä ja lähteä yhdessä työkavereiden kanssa lounaalle. Toimistopäivät tuovat mukavaa vaihtelua arkeen. Viideltä Tero pakkaa reppunsa ja suuntaa kohti viereistä Aviapoliksen juna-asemaa, josta matka jatkuu kohti Tamperetta.

alt="Mies istumassa sohvalla katsomassa ulos"

Kuka: Tero Saarinen

Työnkuva: Järjestelmäasiantuntija

Harrastukset: Potkunyrkkeily, pyöräily ja juoksu

Lempijäätelö: Kesäinen mansikka

CloudNow:n IT-tuki ja ylläpitopalveluiden avulla yrityksenne voi keskittyä ydinosaamiseen ja jättää It-ongelmista huolehtimisen meille. Vinkkejä organisaation tietoturvan parantamiseen voit lukea täältä.

Ota meihin yhteyttä myynti@cloudnow.fi, niin kerromme, kuinka organisaatiosi it-ympäristö saadaan toimimaan!

Muut blogipostaukset >
Ota yhteyttä
Microsoft Partner Gold
CloudNow IT Oy - Yhteystiedot, Y-tunnus ja asiakirjat - Kauppalehden Yrityshaku Luotettava Kumppaniyritys